Burträskarn skrev:Fästena bör nog hålla, men bulten är mer tveksam, liksom örat på cylindern. Vad gäller bulten, så föreslår jag att du borrar igenom det inre fästet, så att du kan använda en lös
sprint (OM den går av så får du ut resterna utan att leka proktolog...), du kan göra en sprint av något rejält material. Örat på tuben vete tusan... det är en risk att det kommer att pressas ut...
Mycket att tänka på, men rackarns snyggt blir det.
Gammalt tillbaks så byggde man ju ofta tuberna på detta viset, dvs klena tappar och klena hål i tuberna samt utan
fettnippel, men istället så hade man väldigt hårda material, som exempel min mf205, den lyfter runt 2 ton och har 25mm tappar, och på den är vridmomentet mycket längre än på mitt dumperflak, men fästöron och tub på mf205an är typ härdat material, jag skulle prova borra i fästörat för att
gänga in en låsbult för m8, gick inte ens att göra ett märke, slutade med att jag la ner projektet.
minidumper tuberna bygger på samma princip, nuvarande hål är efter 30 år helt runda och fina så gissar på härdade öron
sen så kollade jag upp vad ett M20 schakel är godkänd för, och hittade öron som skall hålla för 8 ton lyft
om jag monterar m20 12.9 och att vikten bara kommer bli när dumpern står stilla utan knyck eller rörelse så tror jag faktiskt det håller, men jag håller med, jag hade helst sett M30bult.