Jag har en BL H10-35 från 1956 som har stått några år. När jag nu försökte få liv i den, så upptäckte jag att gasreglagearmen på insprutningspumpen stoppar vid halvgas (se bild). Det är helt stumt och jag vågar inte ta i hårdare för att försöka tvinga den till fullgas. Pumpen är av Bosch-typ, men har trots det "Injector" loggan på flera ställen (se bild)?
Har luftat och gjort rent hela systemet och det spottar bränsle ur spridarrören, men väldigt lite. Motorn tänder lite då och då, men orkar inte riktigt igång. Har haft loss luckan på pumpen och alla kolvar rör sig som de ska. Har provat att dutta i lite startgas, och då startar motorn direkt och går på alla burkar, men bara tills gasen är slut.
Jag undrar om någon annan har råkat ut för något liknande? Jag hade isär en CAV-pump för många år sen och lyckades få ordning på den, så jag är inte rädd för att plocka isär pumpen, men då hade jag tillgång till en verkstadshandbok till den och det har jag inte nu. Jag vill ta isär pumpen så lite som möjligt för att kunna lösa problemet utan att rubba några kritiska inställningar. Var ska jag börja felsökningen? Gissar att det är regulatorrraterat på något sätt, eller kan ha med länkaget mellan gasreglaget och regulatorn att göra. Tipsa gärna var jag ska öppna och kika, och om det är något man ska låta bli att röra...
Och jag vill bara tillägga att jag naturligtvis hade förberett för att kunna kväva motorn vid startförsöken ifall den skulle ha skenat, så ni behöver inte lägga någon energi på att kommentera det...
Mvh
Henrik