Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Motorsåg, ALKO, BKS 35/35

73 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera handhållna maskiner här

dc_lindberg

22:00:16, 31-12-2015

Fick ett ryck o tog tag i en motorsåg som stått i några år sedan den tvärdog strax (i minuter räknat) efter jag tog den i bruk.
ALKO BKS 35/35
Ganska trevlig att jobba med, så länge det varade...

Något uppenbart fel har jag inte hittat, än, bortsett från ingen gnista - dock tände sågen till men förhöll sig med en gång död därefter...

Besynnerlig konstruktion dock... man måste först ta bort hantaget och bygeln för att kunna dela motorkåpan så man kommer åt svänghjul och tändspole... för att få loss tändstiftet måste man ta bort sidopanelen med kedjestopp och ljuddämparen... förstår inte riktigt vitsen med att komplicera en konstruktion nå så in i "skönhet"...

Bordegivetvis fotat innan och under särtagningen, men kunde inte drömma om hur krångligt bakvänt allt är sammansatt...

Mätningarna så här långt har gett:
- tändstift: 7kOhm
- sekundärmotståndet i tändspolen: 2kOhm
- trassel med jord-/dödarkabeln med ringkabelskon


Bild

Bild

Bild


...ja... du ser verkligen rätt... det är ståltrådar, inte koppartrådar, i kablarna...
Bild

Tändspole
9288-310001
2006 06A
Bild


...vad ska vi tro?
Interna skador i tändspolen?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)



dc_lindberg

13:55:22, 01-01-2016

Blåst ren med OK/Q8 petroliumavfettning med dimoljetsprutan och blåst tort med tryckluft.

Bild

Ser att tändspolen ligger misstänkt nära svänghjulet... får justera det med ett vikt visitkort som "bladmått".
När man drar runt svänghjulet erhålles en impuls i tändkabeln enligt multimetern - tyder väl på att induktionsalstrandet bör fungera?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

dc_lindberg

17:30:49, 01-01-2016

Hopmonterad och provstartad... död... men (!), den har gnista!
...jissa om den flödar soppa till motorn... tändstiftet är så blött att man kan vrida ur det...

Tidigare gissning om för litet spelrum mellan svänghjul och tändspole visade sig rätt - fick inte ens mellan ett ovikt visitkort, än mindre vikt...

Som synes så saknas minst en "stjärnformad" gummibussning som ska ta upp vibbrationer, den nedre i handtaget - ser ut som om det även borde sitta en i bygeln till motorn...

Lödning och krympslangar på kablarna.

De två bakre "trä-/plåtskruvarna" för kejdeanhållet och bygeln saknar gods att fästa i... så allt som håller anhållet på plats är de två 11mm's muttrarna som klämmer fast svärdet...

Ska låta motorn stå öppen så den kan torka. Gissar att det är förgasarmembranet som torkat o flödar motorn/förgasaren o därmed dränker den...

Gnista har den dock som sagt nu !
:thumme:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

5 personer gillar det här inlägget.

Janson1

18:10:20, 01-01-2016

Blir ju bra det här, hoppas den startar när den torkat upp, små motorer kan vara lite kinkiga om dom fått för mycket soppa...

dc_lindberg

18:20:29, 01-01-2016

Gillar inte förgasarmembranets skick... det känns väl "hårt"... kan vara så banalt att allt som nu behövs är ett -nytt- tändstift... 2-taktare kan vara någe så in i Irus tjurskalliga o vrånga gällande tändstift!

Gnistan är dock gul, inte blå... samtidigt finns det gott om dem... knepiga saker di där Kineserna!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

63an

18:38:48, 01-01-2016

Du saknar inte gnista du heller :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.

Johanolof

19:44:39, 01-01-2016

Kan ju vara roligt att få igång den bara för att. Men sen gör den sig bäst i skrot högen. Fattar inte att folk köper sådan skit. Vet en som köper minst en ny motorsåg på biltema rusta eller Jula varje år bara för att hugga lite ved. Bättre att köpa en riktig såg från början.

3 personer gillar det här inlägget.

dc_lindberg

21:55:39, 01-01-2016

;)
Får man igång den kan man leka med den :)

Skulle aldrig drömma om att använda leksaker som denna yrkesmässigt - det vore rena dumheter. Har hittills lagt minst 5 timmar bara denna omgång på att försöka få igång den - en -riktig- såg hade varit igång på den tiden.

Resonemanget att köpa riktig såg från början haltar när man lägger in begreppet garanti...
Tyvärr missbruka många de snälla och generösa "garantiåtagandena" som Biltema och Jula har...
Se'n är det hur man lägger upp den i bokföringen... det kan vara mer lönsamt att räkna bort den redan första året hellre än att behöva deklarera den i 5 år med avskrivningar...

Nu tillbaka till min lilla ALKO.
Fick en brilliant idé - soppan... kom å tänka på att jag kanske använde 4% som jag har till EIAn... å då startar inte moderna 2-taktare... Lossa på tanklocket o slogs av "vad är det där för doft?!... parfym?!..." ...har ingen förklaring till vad som är i tanken - fyllde själv på sist från tom tank... Tömt ur vad det nu är å låter sågen stå med öppen tank o borttaget tändstift över natten. Tankar i 2% V-Power i morgon o testar vad som då sker.
Vore för festligt om jag gått på "standard niten - gammal/felaktig soppa" ! (...fast det började ju med ingen gnista å nu varde gnistor ju, så ... det kanske är mer fel än bara gnistlöst...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Janson1

22:06:11, 01-01-2016

Varför skulle dom inte gå med 4 % inblandning av olja i bensinen?

raggsockan

22:08:32, 01-01-2016

kul och se att nån förbarmar sig över disse sågar :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

63an

22:35:17, 01-01-2016

Kanske liket rör på sej i morron :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

rospigg

22:48:15, 01-01-2016

Ohoj!

Jag kör mina motorsågar på 4% oljeblandning i 95 oktan från pump, inga som helst problem att få igång dessa.
Snurran körde jag igenom 50-60 liter innan jag insåg att jag gjort en tankevurpa och haft 4 % i stället för 2, ingen som helst skillnad i hur startvilligheten.
Gammal bensin däremot, den brinner lika dåligt som diesel.

//Rospigg

dc_lindberg

07:34:00, 02-01-2016

Det var väl det jag tyckt när jag hällt i Typhoon soppa i andra sågar - bortsett från det stora blå molnet jag då skapar...
:bira:

Röstar på -gammal- soppa!
...förklarar iof inte varför sågen dog inom 1-2min från start en gång i tiden, för -då- var soppan färsk o användes till de andra 3 sågarna exkl EIAn, som också havererade var och en inom 2-5min (se'n får man tro vad man vill om spöken osv - med inte f.* dör 4 sågar, av olika skäl, inom 10 min... sågar som dessutom var nyservade...).
:insomnia:

Men varför luktar det parfym o inte bensin eller alkylatsoppa ur tanken och om bränslet?... :klia:

Märkliga är att tändstiftet inte är torrt idag... hm... måste vara olja... så någon vätska med mineralolja har använts... :huh:

Förbarmar sig?... :vissla:
Dumsnål! :screwy:
Princip: man ska vinna över maskin - ett ständigt tävlande... där man ligger under på poäng så illa att man snarast må se man som utklassad av maskin... :svettas:´
Maskin är konstruerad av man, alltså -ska- man vinna över maskin - det är principen det gäller. :djaevul:
:screwy: :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.

Michael Meier

08:51:58, 02-01-2016

:)
/Michael M

dc_lindberg

10:30:02, 02-01-2016

Bläh!
:aaargh:
:hotar2:

Jäddra fyllkaja!
Den sörplar ju i sig värre än en A-lagare!

På ett drag är tändstiftet dygnsurt...

Fick den att starta, men den dränks med en gång.

=> förgasar trassel...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)