Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Motorsåg, EIA, Typhoon

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera handhållna maskiner här

Bengt Erik Eriksson

01:27:24, 11-11-2016

Skulle kanske 0,404 passa direkt? Den är ju 10,26. Medan 7/16" blir 11,112mm. ~0,85 mm differens, 7,6%. Är drevet slitet så gör det ju än mindre..

Edit.. Det står ju till och med 404 56DL på påsen med alternativ kedja i inlägget på förra sidan!
Passar den?
Bild

Edit 2
Tittar man på denna bild (som jag ju borde gjort för länge sedan ) och mäter cc över tre nitar och delar med två så hamnar man närmre 10 än 11,11 mm
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.



johan.eriksson

06:30:27, 11-11-2016

Nej, 404 funkar inte att ersätta 7/16 kedja med. Funkar dåligt med skördarkedja på en motorsåg med, alldeles för låga ryttare från början, man måste fila bak tanden ganska mycket för att få det att få det att funka.

dc_lindberg

09:06:40, 11-11-2016

Ah!
Kan ryttarna varit lägre på 50- och 60-talet?
Det jag såg på drevet var så svåra skador att jag avbröt användandet inför åtgärd av problemet.
Har inte tagit bilder på skadorna än. Bilder kommer! :-)

Som det står ovan i originalmanualen så finns ingen antydan om olika drev, endast olika kedjor till olika svärdlängd.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

johan.eriksson

20:25:05, 11-11-2016

Nej, ryttarna var inte lägre då. Har testat skördarkedja på 110cc Jonsered, det orkar inte, hugger och jävlas.

Bengt Erik Eriksson

03:03:13, 12-11-2016

Hmm. Jo det är ju lite mer pulver i en skördarkap än i en motorsåg
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

dc_lindberg

09:46:52, 12-11-2016

Kompisens Jonsered med "häftig" (inte i mina ögon dvs...) kedja "gnagde" lite på ytan på en ekstock som jag hade att kapa upp. EIA'n bet i och mumsade sig igenom stocken som "vad då då?!" .
"Nothing beat cubes" som jänkarna påstås säga om motorer.

EIAn är "låg" varvig, långslagig, relativt många CC, och därmed vridstark.
Den -rår- !
Jmf med -alla- andra sågar som jag har så är den så överlägsen i kraft att den inte är jämförbar med de andra ;-)
Bekant till mig skaffade sig en Husqvarna 550 XP (?), (handtagsvärme osv) våren 2016 - han tyckte att den gamla Jonsereden var -grym-, tills han provade sin nya HQ! I mina öron låter det som om de nya HQ har kraften som den gamla EIAn, och hastigheten som hos moderna sågar (hade kontakt med en f.d. ingenjör vid Oregon (gemensamt intresse inom MC) - han berättade om att de tillverkade ex., en kedja enbart för Finland, den var specialgjord för att klara isade träd, och att de experimenterat med skärvinklar, hastigheter osv - och att den viktigaste faktorn för snabb avverkning är kedjans hastighet mer än något annat).
För att -rå- på ek, så krävs det kraft, inte bara hastighet. EIA'n kraft gör det möjligt. Glöm "billiga" sågar som Partner, Ryobi, osv även de som ligger på 2500-3500kr butikspris - de är leksaker jmf med EIA. Vore roligt att få prova en -modern- såg som HQ.

55cc som HQ är på är ändock mycket mindre vrid än vad EIAns 78cc ger!
Anlitat Trädmästarna i Bromma, http://www.tradmastarna.se/ , ngr ggr när det varit för knepigt för mig själv. De hade Stihl på den tiden (har HQ idag), och de hade en (1) 78cc Stihl för de svåra arbetena. Gissa om killarna "drägglade" över EIA'n ! Visst, deras mindre högvarviga Sthilar kunde klara ekstocken ok, men när de såg vad EIAn preseterade, då var det vara deras 78cc 15kg (eller var det 11kg?) tunga Stihl som matchade.

Krävs vrid för att klara en skördarkedja!
Tror inte Jonsereds sågar har tillräckligt med pulver... de är väl "bara" på kring 50cc?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

ac tc

15:43:18, 17-11-2016

Du borde leta reda på en Hq 180/ 280. ( Det finns nog nån jonse som är samma lika.)
Dom är typ samma grova gruvlok som eia´n men i en betydligt modernare kropp.

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

12:23:28, 29-12-2016

...får man -verkligen- göra så här?!
Volvot24 @ Polaris Widetrak 500 LX
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

63an

12:29:37, 29-12-2016

Nej men de var på den tiden :photograph:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.

Bengt Erik Eriksson

12:37:16, 29-12-2016

Klart man fick det då. Då var det ju bara en olaglig tung klump som gått i återvinningen om den inte råkat bli skoter. Det höjer ju värdet på din att den försvann.. Den enes död den andres bröd som dögrävarn sa.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.

Volvot24

13:24:34, 29-12-2016

Bild

Typhonen ska startas upp bara snön kommer.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

18:46:00, 29-12-2016

Filma filma filma!
Vill se o höra den brumma ;-)
Sjunger så ljuvligt i gamla motorer :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

12:38:40, 06-02-2023

Bengt Erik Eriksson skrev:Ok. Men 55an då?

Btw. Köpte ju en Typhoon på loppis härom året. Med orginal svärdsskydd. Nästan som ny. Funkade utan probs när jag provade den då.


Smörj, smörj, smörj!
Har du automatpumpen eller den manuella "tum pumpen"?
Växellådan hade jag i Omega 690. Tråden om Typhoon ligger ock manualen. Tror det står i den vad EIA rekommenderade för olja.

Vilken "kätting" (404) har du på din?
½" eller som jag 7/16"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)