Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

YKB

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera utbildning här

Tycko Mikiasson

18:20:45, 20-02-2016

Jag kastar ut en fråga till er pojkar och flickor. Hur går det med eran Yrkes Kompetens Bevis är den klar eller börjar det brinna i knutarna. Jag har gjort klar den sista modulen slösaktig körning och bränt en par tusen igen. Ge lite Idéer på vad det hela går ut på egentligen. Mycket kommer igen på ADR (Transport av farligt gods) som brand och räddning och ABC (Andning Blödning Chock). Tänk om man kunde ta dom bästa utbildningarna som man gjort genom alla dessa år med olika handledare och få till bra och intressanta kurser. Nu känns kurserna lite halvhjärtade.



D13A

21:35:56, 22-02-2016

har fått samma uppfattning ser ingen ljusning på all skit byråkrati. ska dock för egendel erkänna att jag inte ligger i fass och det brinner i knuten men va fan det värmer ju lite

1 person gillar det här inlägget.

Volvo BM 6300

22:07:40, 22-02-2016

Det är hela tiden nya kurser, intyg och bestämmelser. Allt mer specificerade till olika maskiner och inriktningar. Det är svårare att va en mångsysslare som åtar sig alla uppdrag. Kan ingen förstå att arbetsglädjen försvinner av att köra samma maskin år efter år.
Jag har en dag kvar på mitt YKB.

1 person gillar det här inlägget.

Ptr

00:06:52, 23-02-2016

Måste ta i det där jag med.

Kan det inte dras ihop till en maskinistenkursserie.

Skulle kunna vara en del distansstudier i cirkelform och gruppdiskussioner, och så träffs vi i lämpliga grupper och gör det som är behov av att träfas för att göra.

Jonas A

09:27:56, 23-02-2016

Har dom två sista kurserna inbokade i maj. Det jäkliga är ju att det inte är klart för det, nästa år börjar ju allt om igen!

Loke

13:31:08, 23-02-2016

Funderar skarpt på att lägga av med åkeriet på grund av kursen, har planer på att lägga av med "beställningstrafiken" och bara använda lastbilen som ren "firmabil", men jag är fortfarande svävande i frågan.

Jonas A skrev:Har dom två sista kurserna inbokade i maj. Det jäkliga är ju att det inte är klart för det, nästa år börjar ju allt om igen!

Vadå, börjar om igen, är det fler kurser än själva YKB:n som man ska gå? Eller menar du att man ska börja om för att man ska få förlängt (femårsperioden)

Sanslöst oavsett
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

cad59

13:35:32, 23-02-2016

Kontinuerligt kursande.
En kurs om året a 7tim håller transport styrelsen nöjd.

robin.gustavsson

13:37:48, 23-02-2016

Loke skrev:Funderar skarpt på att lägga av med åkeriet på grund av kursen, har planer på att lägga av med "beställningstrafiken" och bara använda lastbilen som ren "firmabil", men jag är fortfarande svävande i frågan.

Jonas A skrev:Har dom två sista kurserna inbokade i maj. Det jäkliga är ju att det inte är klart för det, nästa år börjar ju allt om igen!

Vadå, börjar om igen, är det fler kurser än själva YKB:n som man ska gå? Eller menar du att man ska börja om för att man ska få förlängt (femårsperioden)

Sanslöst oavsett
Loke


svar ja. Ykb:n är giltig i fem år. Men dom åkarna som tänker till lägger in en kurs per år. huvudsaken är att du ska ha repeterat hela kursen var femte år. Dvs en kurs per år du hade tänkt köra yrkesmässigt.

Cad var lite snabbare men det får stå kvar ändå med ett litet tillägg, Du kan göra en 35 timmars utbildning om 5 år om du ni hellre vill det.

Ptr

15:11:20, 23-02-2016

Jodå, jag har allt hört om de som gått samma kurs så att säga efter varandra så de kunde köpa in "storpack". Men det är väl bara nu i början som det blir sådana lustigheter så det går väl över.

Volvo BM 6300

18:07:48, 23-02-2016

Hela EU har "samma" regler, Sverige och Tyskland är sist med införandet. Därför är det inte troligt att det går att få dispens efter september.

Tycko Mikiasson

18:18:54, 23-02-2016

Det som är det trista är att man inte har någon husse så det blir till att betala själv. Sista ADR kursen med VFG Utbildning gick på 6125 kronor med moms. Medan Rexus utbildningar tar 10000 tusen med moms. Så varför kan olika utbildare skilja sig så pass mycket i pris. Gäller det YKB kurserna också? Skriv gärna om hur det är för er. Ni som har åkeri eller som jag privatperson.

jörgen.ottosson

19:06:13, 23-02-2016

Har gjort ( och betalt) 4 delkurser själv.....sparar den sista en liten stund. Var många år sedan jag körde någon yrkesmäsigtrafik, men jag vill ha möjligheten att göra det om jag behöver, eller vill köra.

1000 kr/st så långt.
Deus ex machina

Tycko Mikiasson

19:22:38, 23-02-2016

Men som 50 åring räknar jag med att hänga med ett tag till. Fick papperen från läkaren som sa att alla mina blodvärden var bra. Samma läkare som pekade finger mot min mage och höjde rösten. DU ÄR FÖR FET DU MÅSTE TÄNKA PÅ DIABETESEN. Jaha läkarn blev blåst.

Jonas A

20:56:49, 23-02-2016

Jag hyr ut mig själv till olika åkare och får därmed stå för all utbildning själv.

qqq

21:01:53, 23-02-2016

jörgen.ottosson skrev:Har gjort ( och betalt) 4 delkurser själv.....sparar den sista en liten stund. Var många år sedan jag körde någon yrkesmäsigtrafik, men jag vill ha möjligheten att göra det om jag behöver, eller vill köra.

1000 kr/st så långt.

Var har du gått dom kurserna ?