Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Hur gör man oljespår?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Verktygsmakaren

09:26:55, 07-03-2024

Har ett jobb på ingående och funderar på hur jag ska lösa det.

Det är en kolv (ungefär Ø195mm och 400 lång) som är belagd med brons som ska bearbetas. Kunden vill att jag fräser nya smörjspår/oljespår efter att kolven fått ny bronsbeläggning. Kolven sitter i en press från 50-talet av något slag så det är ingen motor.

Smörjspåren som finns nu är i form av åttor vilket ställer till det för mig.

Problemet för mig är att maskinen som är tillräckligt stor för att sätta upp kolven i inte är styrd, hur fasen gjorde man förr?


En lösning kan vara att fräsa spåren med en överhandsfräs, brons är ju rimligt lättarbetat. Då borde det gå att skära ut schabloner i plåt som jag kan följa.



BengtP

09:56:44, 07-03-2024

Det där är ju rätt intressant, hittade lite youtube filmer i ämnet
Jag sökte på "Oil groves in lathe" för att hitta dessa
https://www.youtube.com/watch?v=KE4o8WometM

https://www.youtube.com/watch?v=7Rpp7fiuLpY
Man borde ju kunna göra en radda hål i vinkelbiten för att ändra utväxlingen/längden på åttan.


https://www.youtube.com/watch?v=9EPfRd79FPM
https://www.youtube.com/watch?v=TJH2q5ylJXM

Fosson

10:58:07, 07-03-2024

Måste det vara 8:or?
Går det att göra som denna?
https://www.youtube.com/watch?v=kXw5_CZ9xHg
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

torbjorn_forsman

11:34:35, 07-03-2024

Jag har några gamla böcker där det står en del om smörjspår och hur de ska göras respektive inte ska göras, men jag tror de uppgifterna gäller glidlager för roterande axlar, inte för fram- och återgående anordningar.

Teknisk tidskrift hade en del artiklar om smörjspår på 1930-talet men de verkar också mest handla om roterande lagringar. Google-sökning på ämnet:
https://www.google.com/search?client=fi ... g%2Ftektid

Verktygsmakaren

12:33:28, 07-03-2024

Tackar för inputen

Gogglade "fräsa smörjspår" och hittade en tjusig handbok från 70-talet.
https://www.johnson-metall.com/wp-conte ... dlager.pdf

Hjälpte väl inte så mycket för där skrevs det att man använder en speciell smörjspårsfräs. För övrigt var där ändå en del matnyttigt vad det gällde djup och bredd på spåren beroende på storlek på det som skulle smörjas.

@Fosson
Min gissning är att spåren behöver vara slutna, risken med zig-zagspår är att fettet töms ut vid varje slag, sen om fettet vandrar tillbaka med sluten åtta ska nog vara osagt.

Kan nog fungera med bara spår som är fördelade på hela ytan som är sammanbundna med längsgående spår, får snacka med kunden om vad som kan vara lämpligt.

BengtP

13:16:27, 07-03-2024

Jag som såg fram emot en mekanisk intrikat lösning i din vanliga höga nivå, jag håller fortfarande tummarna att du bygger nåt riktigt finurligt som vi kan beundra.

1 person gillar det här inlägget.

Verktygsmakaren

09:27:48, 08-03-2024

Den stora svarven har 14mm stigning som max men vände jag dreven till matningslådan kom jag upp i runt 200mm/varv.
Ska nog räcka :smile:
Sätter jag en fräs i stålhållaren och drar runt chucken för hand lär det nog gå att få till åttor. Som jag förstått det lär inte kolven dyka upp innan maj juni men jag återkommer med bilder när det blir skarpt läge.

10 personer gillar det här inlägget.