Ja jag håller med om att det är bökigt att använda själva filen. Men det finns några sätta som jag tycker fungerar hjälpligt. Det finns ju ett antal olika program för att hantera stl-filen, en del ganska bra gratis (eller delar av funktionaliteten gratis iaf). Blender ex.vis, finns ett annat lite mer professionellt, GOM inspect (sistnämnda får man använda en liten del utan att köpa licens). Då kan man ex.vis lägga ut datumplan på ytor man är extra intresserad av, och cylindrar i hål osv. Dessa kan sedan exporteras till CAD-verktyget och då har man gränssnittsytorna i alla fall. Det finns också möjlighet att i (vissa) stl-program att lägga snitt, vilka sedan kan exporteras till Cad:en. Snitten kan då användas som grund-sketch.
Men allra enklast, tycker jag, är att bara rikta upp stl-filen i till exempel blender. Det är ganska lätt att rotera den så att den blir tillräckligt rätt roterad som man vill, dvs att du får front/right/top planen som du vill i förhållande till detaljern. Efter det sparar jag den som stl-fil igen (exakt samma fil, bara att den nu är roterad som jag vill i förhållande till plan). Därefter öppnar jag den i cadden som ett "graphical object" (går säkert att göra på olika sätt i olika cad-program men innebörden är att jag i caden bara ser den som en "död" geometri, kan inte klicka eller snappa mot något men skalan är korrekt). Och sen får jag sketcha med den döda geometrin mer som ett sketch-underlag. Dvs jag bara syftar in allt jag ritar mot stl:en som bakgrund. Det blir ofta tillräckligt nära och betydligt enklare än att försöka mäta komplicerad geometri.
Jag brukar också bland bara använda min "döda geometri" i en cad-sammanställning. Då kan jag rita in angränsande detaljer och skapligt enkelt se ifall dom krockar eller inte. typ så