Har gått och tittat lite smått på köpingsvarvar ganska länge, främst mot deras minsta modell S7S och den ovanligare S7 som såldes som deras så kallade verktygsmakarsvarv med allt lull-lull man kan tänka sig såsom koppling, broms och relativt höga spindelvarvtal. De är betydligt mer ovanliga än S8/S10 och de jag sett hittills har varit ganska illa åtgångna.
Så när en granne kontaktade mig för ett tag sedan då han hade blivit erbjuden att köpa en svarv från ett dödsbo som skulle tömmas så väcktes mitt intresse. Det var enligt utsago en Köping S8 av lite oklar modell.
Han sa i alla fall att den var av kort modell vilket var en förutsättning för att över huvudtaget gå in i min verkstad.
Den var eventuellt inte helt ihopsatt och behövde lite färg men de allra flesta delar skulle finnas och vara i bra skick, rentav närmast oanvänd.
Några veckor senare så dök plötsligt grannen upp med svarven på släp utanför mig. Han hade köpt loss den och undrade om jag fortfarande var intresserad. Av allt att döma var det en S8SA, alltså den lite nyare modellen med mer kantiga former.
Då det inte är helt lätt att hitta så mycket information om köpingsvarvar och företagets historia så slog jag en signal till Storebro som har hand om reservdelshanteringen och service av maskinerna. Fick prata med en mycket trevlig herre där som hade lite information. Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter och detta ska inte ses som definitiva fakta eller citat från de.
SA-modellerna började tillverkas någonstans i början av 60-talet då Köping började få ekonomiska bekymmer.
Det var en något förenklad modell där man sparade in lite på t.ex. att alla matningar och stigningar skulle kunna väljas utan byte av växelhjul som var fallet med t.ex. S8C och ett försök till modernisering av S8S.
Den såldes i flera olika konfigurationer och längder för att kunden skulle kunna välja det som den behövde och betala därefter. I basutförandet så var det en relativt enkel maskin rent funktionsmässigt om än av sedvanlig god kvalité.
Tillvalen omfattade t.ex. olika matningsväxellådor, en så kallad reverseringslåda med koppling och broms, växelhjul som löper i oljebad och olika utväxlingar på spindeln.
Utöver detta så fanns även de vanliga tillbehören såsom konsvarvningsapparat, stöddockor av olika storlek och längdmatningsstopp att köpa till.
Man kan tänka sig att det vid denna tid började kännas som att man hade en ganska föråldrad produktflora med maskiner som härstammade från 30-40-talet. Automater lär ha använts ett tag och numeriskt styrda maskiner måste ha börjat synas på horisonten.
Runt slutet av 1960-talet flyttades produktionen från Köping till Storebro i samband med att de köptes upp och i och med detta även reservdelslagret som vid denna tidpunkt var tämligen omfattande.
Detta gjorde att en stor mängd delar skrotades ut och enligt hörsägen så var det inte helt ovanligt att det via anställda togs ut delar som byggdes ihop hemma i garagen till kompletta maskiner.
Sannolikt är min svarv just en sådan maskin.
Nuvarande status:
I stora drag så är svarven komplett. Spindelhuset innehåller alla drev och har funktionell växling. Av allt att döma så har det aldrig ens varit olja påfylld och det saknas borrhål för märkskyltar o dylikt så antingen så har det restaurerats eller aldrig använts.
Bädden är skadefri men med en tunn beläggning av ytrost och smuts som förhoppningsvis kommer att gå att polera bort relativt enkelt. Jag har läst om att bädden kan vara härdad men hittar inget om det i någon dokumentation.
Den saknar bearbetning för stödlagret för matningsskruvarna men själva stödlagerhuset finns med, om än i form av en egentillverkad bit.
Själva släden kommer förmodligen från en använd maskin, har inte undersökt den så mycket men skulle väl gissa att den inte är tvärslut med tanke på resten av maskinens skick.
Av de tidigare nämnda tillvalen så är den utrustad med reverseringslåda med koppling och broms samt kåpan som gör att växelhjulen går i oljebad(ej monterad på bilden ovan).
Reverseringslådan som sitter under spindelmotorn. Motorn som för övrigt är enhastighets på 1450rpm av något mer sympatisk storlek och effekt, endast 3,7kW. Får väl se om den orkar veva runt maskinen... Har hittat den storleken som ett val i manualen här på forumet men osäker på om reverseringslådan kanske kräver grövre grejer.
Jag är ännu osäker på utväxlingen på spindellådan. En intressant sak är att det i högen med prylar som medföljde låg varvtalsskyltar som indikerar 1800rpm. Detta är såklart ingen garanti för att det faktiskt är så men OM det är så så är det en rejält ovanlig option som jag bara sett på en annan maskin på nätet. Ska undersöka detta närmare så snart jag får hem maskinen.
Märkskyltarna som följde med.
I nuläget så håller jag på att röja i min redan trånga verkstad för att få in den i värmen snarast möjligt. Har fått låna utrymme på en grannes loge i några veckor så den står under tak.
Detta är väl lite av ett drömprojekt för egen del även om jag inser att det är betydligt större än det jag gjort tidigare.
Det som jag vet behöver fixas eller tillverkas än så länge är:
- Det stora remskyddet mellan motor/reverseringslåda och spindellåda saknas. Borde gå att tillverka ett nytt.
- Muttrarna för att fästa växelhjulen saknas.
- Skåpsluckan till både vänstra och högra skåpfoten saknas. Högra skåpfoten är för övrigt från en äldre S8.
- Distanser som håller axeln till växlingsgafflarna saknas och hänger nu bara med två skruv dragna i godset till spindellådan. Det saknas även ett stift som överför rörelsen från växelspakens arm till själva skiftgaffeln.
- Elskåp behöver förmodligen byggas och elen gås igenom. Det ingick ett som jag tror används utan reverseringslådan men är osäker på om det är helt kompatibelt.
- Stödlagret för matningsaxel och gängskärningsskruv finns en hemmagjord variant av men bädden behöver borras och helst stiftas för att få det på plats. Eventuellt behöver det även tillverkas lämpliga lagerbussningar till dessa.
- "Mothållet" under dubbdockan som låser fast den mot bädden finns en bit för men misstänker att det är fel. Den lär dock gå att borra om för att passa.
- Allt lär dessutom gås igenom och göras rent och få lite ny färg efter att ha stått ouppvärmt i vad som förmodligen är närmare 40 till 50 år.
Nåväl, det här lär dra ut på tiden men det fina i kråksången är att jag har mina övriga maskiner att tillgå för att tillverka reservdelar och eventuella hjälpverktyg så det blir väl lite av den varan framöver utöver rengöring, målning och pusslande av alla grejer.
Jag kommer arrangera om verkstaden för att få in den men det blir i den vanliga verkstadstråden. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=77&t=349959
Glada tillrop är alltid välkommet och om någon vet mer om dessa svarvar så fyll på med information. Som sagt är informationen begränsad men det finns säkert folk där ute som vet mer.