buurt skrev:Stridis2 skrev:Först måste jag säga att detta är en mycket intressant tråd med ett spännande fel som är beskrivet på ett exemplariskt sätt. Respekt för detta.
Nu sitter jag bara på mobilen och har ingen möjlighet att kolla hydraulschemat, så jag har ingen möjlighet att kolla om min tanke fungerar eller om jag gör bort mig helt. Men när det är så svårt att resonera sig fram till felkällan hade jag önskat halvera dessa. Skulle man inte kunna koppla in ett yttre hudraulaggregat (antingen eldrivet eller t.ex. en grävmaskin) som matar direkt på motorerna? Då ser man om dessa fungerar som de ska. Därefter koppla in en känd motor, som man vet fungerar, till ena pumpen och se om denna fungerar. Osv Detta för att försöka ringa in felet eller felen.
Tack!
Det går säkert att mata motorerna externt, tanken är intressant.
AN skrev:Helt imponerad av att du svarar alla utförligt. Blir ju en väldigt bra tråd då.
Att byta ventilblocket låter ju som en bra ide. Lättare än att plugga, särskilt om du inte känner dej bekväm med att experimentera.
Det ska ju ändå bytas om det skulle bli någon större renovering, så det är ju inte bortkastade pengar.
Då får du ju svart på vitt om det är problem med skyttel och/eller matartrycksventil.
Jac skrev:Janson1 skrev:Om nu skyttelventilen hänger sig så borde tryckoljan gå med en jäkla fart till tank och det bör ju gå att se/förstå om så är fallet. Sen det här med "charge pressure" den är ca 12-15 Bar vid 0 utstyrning, helt normalt, det säger ju lite också att den här detalj 12 inte är helt utsliten, faktiskt tät som den skall vara. Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva...
Hur kan det vara helt normalt att matartrycket blir noll när pumpen vinklar??? Detta är ett closed loop system, returen från motorn går rätt in på pumpens lågtryckssida igen. Små mängder olja läcker förbi kolvarna i pump och motor, denna mängd olja måste ersättas av matarpumpen, i ett nytt och friskt system är detta några enstaka liter per minut. Överskottetsoljan från matarpumpen går åt till att flusha ut gammal olja och in med ny på lågtryckssidan. I tillägg används detta tryck som servotryck för att styra vinklingen av pumpen.
Trycket på matarpumpen ska hålla sig mer eller mindre konstant oavsett om man kör full fart, krypkör, full belastning eller ingen belastning. Lågt matartryck i ett closed loop system är den mest konkreta felindikator man kan tänka sig.
https://youtu.be/zyzsTfADvJA
Janson1 skrev:Det blev nog otydligt. Det jag menar att 12-15 bar vid 0 (ingen) utstyrning är väl helt normalt. Detalj 12 är väl i ganska gott skick då? Sen går det ju åt en del olja när den vinklar ut, dels olja som försvinner via skyttelventilen och dels lite inre läckage här och var i både pump och motor. Eftersom det är fullgott tryck vid 0 (ingen) utstyrning och trycket sjunker till nästan 0 (noll) vid utstyrning så kan det ju bero på att motorerna är totalslut, och om nu det är ett intermittent fel så kan ju bägge motorerna inte vara bra för att sen vara totalslut för att sen vara bra igen... Fungerar lastaren samtidigt som man kör emot nåt så drivhjulen stannar? (den borde vara kopplad parallellt med den ena pumpen?) Om nu bägge pumparna pumpar för fullt vid tex drivning framåt och laddpumparna inte hinner med att återfylla så borde denna läckolja bli en del och borde gå att luska ut hur mycket, om det "forsar" eller inte... Har hydraulmotorerna nån "skvallerledning"?
Stridis2 skrev:buurt skrev:Stridis2 skrev:Först måste jag säga att detta är en mycket intressant tråd med ett spännande fel som är beskrivet på ett exemplariskt sätt. Respekt för detta.
Nu sitter jag bara på mobilen och har ingen möjlighet att kolla hydraulschemat, så jag har ingen möjlighet att kolla om min tanke fungerar eller om jag gör bort mig helt. Men när det är så svårt att resonera sig fram till felkällan hade jag önskat halvera dessa. Skulle man inte kunna koppla in ett yttre hudraulaggregat (antingen eldrivet eller t.ex. en grävmaskin) som matar direkt på motorerna? Då ser man om dessa fungerar som de ska. Därefter koppla in en känd motor, som man vet fungerar, till ena pumpen och se om denna fungerar. Osv Detta för att försöka ringa in felet eller felen.
Tack!
Det går säkert att mata motorerna externt, tanken är intressant.
Såg på din hemsida att du hade en 2,5-tons grävare. Denna borde vara hyfsad att ha som "provbänk". Sno hydraultrycket från ena larvmotorn för att kolla Bobcatens drivmotorer, sedan mata larvmotorn från Bobcaten för att kolla dennes pumpar. Du behöver antagligen köpa två lite längre hydraulslangar, men eftersom det inte är frågan om att köra några längre sträckor (trycka in respektive maskin i en grushög) så blir det antagligen inte speciellt dyrt.
Janson1 skrev:Buurt: Hur har det gått för din granne Christoffer och den här maskinen som vi engagerade oss i ganska mycket för ett tag sedan?
Återgå till Skid steer/teleskoplastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster