Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

C1E

23 inlägg • Sida 2 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Robert T

13:59:07, 30-12-2022

BigBengt skrev:Lokalt kostar ett C1 ca 15000:- utan adr. C med adr ca 53000:-


Varför blandar du in ADR helt plötsligt? Måste du ha det är det en helgkurs bara.



BigBengt

22:22:15, 30-12-2022

Ykb menade jag.

Robert T

23:48:06, 30-12-2022

BigBengt skrev:Ykb menade jag.


YKB måste du bara ha om du ska köra yrkesmässigt. Går utmärkt att ta körkortet utan YKB.

1 person gillar det här inlägget.

Iznogoud

08:31:57, 31-12-2022

Är det inte just yrkesmässigt BB ska ha körkortet till då i.o.m att han talar om sin uthyrningsverksamhet mm?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

Robert T

13:04:57, 31-12-2022

Iznogoud skrev:Är det inte just yrkesmässigt BB ska ha körkortet till då i.o.m att han talar om sin uthyrningsverksamhet mm?


Om han inte kommer undan med detta undantaget så måste han ju ha YKB oavsett C1 eller C så jag ser inte relevansen i att jämföra äpple (C1) med päron (C med YKB)? Detta kan vara den mest förvirrade tråden i mannaminne...

Lagen (2007:1157) om yrkesförarkompetens ska inte tillämpas på förare av fordon som används för att transportera material eller maskiner eller annan utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning,

1 person gillar det här inlägget.

BigBengt

20:35:45, 05-01-2023

De erbjuder utbildning C1 med och utan ykb men C endast med ybk. Självklart ska jag ha ykb. Ska fixa mitt trafiktillstånd först. Ser dock ej behovet av C i dagsläget. Men kanske blir C ändå.

Gjorde ett testprov för trafiktillståndet på nätet som jag klarade utan att ha läst något. Nu har kurslitteratur kommit så det pluggar jag nu.

Har kört en hel allt möjligt på mitt stora (510x210) treaxlade släp med min pickup som dragbil och med full last drar ekipaget 1,2-1,3 liter milen.

BigBengt

19:30:04, 22-04-2024

Har nu kollat upp C1 med en körskola samt beställt teoriboken för tung trafik. Så förhoppningsvis så påbörjar jag utbildning under våren. En Unimog med 3-4 tons kran skulle passa min firma. Kör byggställning som jag hyr ut, oftast med montering. 90% av kunderna är byggföretag som jobbar med villor. Även satt ställningen för solceller.

Oftast trångt dit man ska.

1 person gillar det här inlägget.

gute84

01:13:02, 25-04-2024

hoppas du inte hade tänkt köra längre en 3 mil med en unimog