Har fått kopplingsproblem.
Har haft det mer eller mindre hela tiden...
Kopplingsarmen har ju en
justerskruv mot slavcylindern.
Den har jag fått skruva in mer och mer eftersom kopplingen inte velat frikoppla helt.
Då roterar ju lådan när man kopplar och det skrapar illa när man försöker få i växel.
Då har jag skruvat och letat efter läget, hittar ett nytt läge som funkar, kört litegrann, och sedan skrap igen...
Nu går det över huvud taget inte att hitta ett läge, så jag öppnade det delbara svepet, tvättade av.
Tyvärr sitter kopplingsarmen lagrad mellan maskin och svepet, så man kan inte justera och se vad som händer tyvärr.
Tänkte också att jag kanske kunde se lamellen från sidan, för att se om det är något problem, men det är lite svårt, möjligtvis lite ovanifrån.
Men om lamellen är slut borde ju lådan frikoppla lätt?
Hade dock en Volvo S40 som kopplingen lade av vid 34000 mil.
Vet inte om det blev slamsor av kopplingen där, för jag var tvungen att starta med
växel i.
Det var aldrig riktigt frikopplat, utan lådan snurrade med lite.
Kom några mil, sedan gav lamellen upp helt! Då fick jag i alla växlar, men kom inte framåt
Det är ju en del jobb att ta ner kopplingen, men är det det jag måste göra får det väl bli det...
Har tittat på
koppling och
tryckplatta tidigare på nätet, men kommer inte riktigt håg hur dyrt det var.
Har för mig det var svänghjulet som var jättedyrt, men man kan ju hoppas det är bra. Är ju väldigt många kilon i det...
Funderar också på om svänghjulet kan slipas i så fall, är ju inget dubbelmassesvänghjul som på min S40 direkt...